Ett brev betyder så mycket

Som det här t ex. Jag trodde att jag var svartlistad, som den femte uteblivna kvinnan, så många gånger som jag missat kallelsen. Som en stackars lågutbildad sate, som inte begriper sitt eget bästa. Som inte har råd att ta ledigt från jobbet. Eller vars anställning inte tillåter läkarbesök på arbetstid. Eller har språksvårigheter.

Denna gång lovar jag att dyka upp på reserverad tid, trots att brevrubriken är skriven i Comic sans serif. Något som borde vara förbjudet i korrespondens från offentliga instanser.

När jag ändå är inne på underliv, så finns det vissa saker som irriterar mig, nämligen kvinnor som tror att deras besvär är av allmänt intresse. Sån är Syrran. Eller snarare var. Och i kombination med att vara superplanerad, kunde hon hålla ämnet igång både före, under och efter.

– Vad säger du, ska du inte hänga med ut i Skärgården nästa helg? Jag har hört att det är jättevarmt i vattnet.

– Nej, det går inte! Då har jag min mens.

Sen kom det långa haranger om vad den kunde ställa till med, så både Brorsan och jag var glada över att det var hon som hade sin mens och inte vi.

Min nya kollega är lite åt det hållet. Varje gång det är dags så är det ett ojande utan like. Gärna toppat med migrän och andra plågor. Jag kanske är hjärtlös; men måste jag få veta alla detaljer.

Ibland får jag känslan av att för sådana kvinnor ökar gnällkvoten med åldern. För att tala om att de minsann fortfarande är fertila.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

