Åldersnoja

På Youtube finns det en snutt med Johan Glans som nog ar det roligaste han presterat. Speciellt delen om ålder, godis, kaffebröd och mazariner. Idag fick jag känningar åt det hållet. Inte på grund av begär efter sötsaker, utan orsaken var ett telefonsamtal.

Tvåan ringde medan jag stegade iväg längs Årstaviken mot Åhléns (köp 5 betala för 4). De ville äta lunch och sen ta sig ut i svampskogen. Då höll jag på att avsluta samtalet med en i mitt tycke typisk pensionärskommentar: "Tack för att du ringde!"

Både min mamma och min svärmor sa alltid så på ålderns höst. Det kändes lite deppigt på något sätt. Ringde jag så sällan? Kanske. Eller kände de sig så tacksamma över att fortfarande "få vara med"? Jag vet inte, men själv blev jag glad över erbjudandet att följa med ut bland lavar och mossor. Maken skötte barnvakteriet på Tekniska museet.

Skörden var blygsam, men det fanns fortfarande blek taggsvamp, kantareller och trattkantareller i Södertörns skogar.

Tvåan med familj skulle till äta middag hos några som nyligen fått barn.

– Vad ska flickbarnet heta? undrade jag.

– Sascha.

– Va, det är ju ett pojknamn.

– Åh, det är bara tanter som kommer med såna kommentarer!

– Tack för att du ringde! sa jag.

(Svamppromenaden skördade bara 2000 steg, medan vandringen till och från Ica gav 3000.)

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

