Matnostalgi

Det pågår tävlingar till höger och vänster, t o m i kladdkakor. Jag tror inte att jag platsar i ett recept-SM. Speciellt inte när det handlar om bakverk eller efterrätter. Där kör jag bara med säkra kort; enkla recept utan större krusiduller.

På sidan två i den lilla blå plastpärmen med min tunna receptsamling (13 st) finns ett recept på kladdkaka. Jag har skrivit ner det själv för hand troligen i början på 1980-talet och gissningsvis efter diktamen av Inger. Hon var min egen okrönta drottning på allt i bakväg.

Alla mina 13 recept härrör från 80-talet utom det sista på hoummus. Det känns väldigt symptomatiskt. Stagnation brukar man kalla det. Men det är inte riktigt hela sanningen. Numera googlar jag på nya recept lite då och då.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

